زمان جاری : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 4:29 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



تعداد بازدید 10
نویسنده پیام
alireza آفلاین


ارسال‌ها : 69
عضویت: 30 /9 /1391
محل زندگی: شیراز
سن: 16


كريستوفر نولان
در این مقاله هدف من صرفا پاسخ به این سوال است که : ((آیا کریستوفر نولان (که پرطرفدارترین کارگردان حال حاضر جهان است) دشمن دین اسلام و ادیان شرقیست؟))
در ابتدا باید گفت که اکثر فیلم های کریستوفر نولان از فروش بسیار بالایی برخوردار هستند.ازین رو بسیاری از اهالی سینما فیلمهای اورا صرفا در رده ی فیلمهای بلاک باستر قرار میدهند.اما آیا واقعا چنین است؟ آیا فیلم هایی همچون inception و dark knight صرفا برای فروش ساخته میشوند؟ مسلما پاسخ شما منفیست. اما چرا؟
به گفته ی کریستوفر نولان نگارش فیلمنامه ی این دو فیلم جمعا حدود 20 سال به طول انجامیده.چه کسی میتواند باور کند که نولان در این 20 سال فقط به فکر فروش فیلم هایش بوده است.
حال میرویم به سراغ آثار جنجالی این نابغه ی جوان:
پس از موفقیت کریستوفر نولانه 30 ساله با فیلم (یادگاری) اکثر کمپانی های بزرگ هالیوود خواستار همکاری با این کارگردان جوان شدند. و در همین جریانات بود که نولان پیشنهاد کمپانی برادران وارنر برای ساخت پروژه ی batman را قبول کرد. پس از این کار بسیاری از منتقدان سینمایی که مخالف ژانر ابر قهرمانی بودند اعتقاد داشتند که عمر نولان به پایان رسیده.همچنین بسیاری از طرفداران نولان این تصمیم او را احمقانه توصیف کردند. اما با اکران این فیلم همه چیز عوض شد. هیچ کس انتظار دیدن چنین فیلمی را نداشت. نه خبری از مبارزات نفسگیر بود - نه اکشن های طولانیه کلیشه ای - و نه یک ابرقهرمان شکست ناپذیر. به جرات میتوان گفت این فیلم اصلا در مورد batman نبود.
(((بتمن آغاز میکند.))))
batman begins یک فیلم کاملا فلسفی - کاملا اعتقادی - و البته کاملا ضد شرقیست. به طوری که بسیاری از سینماهای آسیا حاظر به اکران این فیلم نشدند. هرچند که جذابیت های این فیلم فراموش ناشدنیست. این فیلم موفقیت کلانی در گیشه و البته در میان منتقدین سینما کسب کرد. به طوری که سختگیرترین منتقدان سینما ( از جمله راجر ایبرت ) به این فیلم نمره ی 4 از 4 را دادند. اما فیلمنامه این اثر ........
فیلمنامه ی (بتمن آغاز میکند) به راحتی با اعتقادات شما بازی میکند. به همه چیز شک میکنید.(هرچند این شک کردن میتواند مفید باشد) ... نولان با استادی هرچه تمام تر اعتقادات خود را به خورد مخاطبان میدهد. فیلمنامه ی این فیلم مملو است از دیالوگ های فلسفی و روانشناسانه. به راحتی میتواند دیدگاه شما را نسبت به جهان عوض کند.. برای درک این مسئله کافیست چند مثال را باهم مرور کنیم :
(((بتمن: (راسل گول) چه مسیری رو میتونه به من نشون بده؟
راسل گول:مسیر مردی که نفرتش از شیطان و آرزوهاش برای عدالت واقعی رو قسمت میکنه.مسیر انجمن سایه ها.
بتمن:تو یه مذهبی متعصبی؟؟؟
راسل گول:نه نه نه. مذهبیه متعصب کسیه که در تلاش برای خوشنودیه خودش راهشو گم کرده. مذهبی هارو میشه نابود کرد. اما اگه تو خودتو وقف یک اعتقاد کنی چی؟؟؟ اونوقت نمیتونن جلوتو بگیرن. اونوقت تو تبدیل به یه افسانه میشی.)))
((((لازمه چند نکته در مورد داستان فیلم را یاداوری کنم . البته به صورت کاملا خلاصه.زیرا بار فلسفی فیلم به شدددت بالاست.: راسل گول( دقت کنید که این نام کاملا عربی است.معادل عربی این اسم میشه: راس الغول-) رئیس انجمنی است به نام ( انجمن سایه ها ). این انجمن در قاره ی آسیا قرار داره. آنها اعتقاد دارند که جهان مملو از جرم و جنایت و گناه است. و تنها راه برای اجرای عدالت نابودیه دنیاست.همچنین آنها قصد دارند که نابود کردن دنیا را از غرب آغاز کنند.ولی بتمن این اجازه رو نمیدهد و ... ))))
به طور کل این فیلم در ظاهر به شدت ضد شرقیست ولی در باطن ؟؟؟؟. شاید این فیلم تازه شروعی باشد بر نقشه های بعدی نولان.
در ایران این فیلم صدای خیلی ها رو دراورد. از جمله دکتر عباسی.بخصوص وقتی این فیلم به سرعت از شبکه ی 3 پخش شد.بسیاری از منتقدان سینمای ایران نولان را رهبر سینماگرانه صهیونیستی میدانستند. ( اما شرایط در حال حاضر کاملا متفاوت است)............
این مقاله هنوز ناقص است. به زودی تکمیل خواهد شد.در ادامه و در صورت استقبال دوستان به این نکته میپردازیم که چگونه نولان از اعتقادات شرقی حمایت خواهد کرد؟؟
همچنین به فیلمهای dark knight و inception پرداخته خواهد شد.

امضای کاربر : فرقی نمی کند برکه کوچک باشی یا دریای بیکران زلال که باشی آسمان در تو پیداست
شنبه 02 دی 1391 - 22:19
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
alireza آفلاین



ارسال‌ها : 69
عضویت: 30 /9 /1391
محل زندگی: شیراز
سن: 16


پاسخ : 1 RE كريستوفر نولان

امضای کاربر : فرقی نمی کند برکه کوچک باشی یا دریای بیکران زلال که باشی آسمان در تو پیداست
شنبه 02 دی 1391 - 22:20
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :